Direktlänk till inlägg 9 december 2011

Blir garanterat Moderna Pensionsvalet nu när jag sökt lite info!

Av Joakim Elkerman - 9 december 2011 16:13

Hej igen, nu när jag sökt runt lite på nätet så har jag hittat en del content om Moderna Pensionsvalet i andra bloggar


Se exempelvis denna


"Företagen jag börjar kolla på är som nedan:

SPP

Moderna Pensionsvalet

Alecta

Monetar

AMF

De som jag tycker är kul att se när man granskar olika forum är att de mindre bolagen har betydligt lättare att snabbt genomföra förändringar som gynnar kunderna.

Ta exmeplvis AMF som ganska nyligen presenterade ett avkastningskydd, som i enkla drag innebar att dina placeringar hänger med på börsuppgångar men inte nedgångar, genom att man säkrar upp vid en börsuppgång från fonder/aktier till mer trygga värdepapper, vilket ska fungera som ett säkerhetsgolv. Dock ligger det en rörlig kostnad på detta placeringsalternativ vilket innebär att du ändå får en ganska hög årsavgift.

Sen om vi tittar på en lite mindre aktör som moderna pensionsvalet som snabbt fått en ökande nykunds trend, genom att lansera och trycka hårt på en nöjd-kund-garanti som säkerligen lugnar den stora massan av okunniga svenskar som inte vill lägga så mkt tid på sina pensionsplaner. Super initiativ tycker jag och mer sånt behöver marknaden, detta kommer säkert leda till att de större aktörerna känner att de måste ge bättre villkor, och inte köra på sina klassiska dolda avgifter som i slutändan blir väldigt höga. Speciellt om man räknar över en 10,20, 30 års period, då förstår man snabbt varför de stora pensionsbolagen känner så mycket pengar."


Här kommer en annan blogg som jag hittade


"Testet har gått ut på att ringa och bedömma 10 olika pensionsförvaltare alltifrån de största bankerna till medelstora företagen till de små uppstickande bolagen som alla har sina egna mervärden. En sak som inte skiljer så mycket är hur dessa bolag säljer in sin kundtjänst, som kunnig,korta kötider,service minded, mm.


Så jag tänkte att en del i mitt arbete skulle kunna vara att ge en reflektion över hur verkligheten faktiskt ser ut.Bästa sättet att ta reda på detta är faktiskt att börja ringa runt och se efter själv.


Mot alla bolag så ringde jag två gånger, en som spelad befintlig kund och en som potentiell nykund.
Jag ska ge er en insikt i mitt resultat genom att snabbt dra igenom två av bolagen vi kontaktade.


Första bolaget var SPP.
Befintlig kund: Här skulle jag säga att mottagandet var vänligt men också lite stressat.Kvinnan jag pratade med ställde frågan om mitt personnummer 3 ggr väldigt snabbt, men efter ett tag så lugnande hon ned sig och tog hand om mig utan att jag lämnade mitt peronnummer. Jag frågade om ett efterlevandeskydd som jag velat ha en längre priod, men då upplvede jag henne som inte alls särskilt påläst. Men sen fick jag prata med en kollega som kunde allt omderas tjänster vilket va positivt. Men jag har inte ens nämnt att vi behövde vänta i 14 minuter vilket känns rätt länge. På hela taget skulle jag ge dem 3 av 5 pga lång kötid annars 4 av 5.


Nykund: Denna gång fick vi vänta i 18 minuter, vilket känns också på tok för länge, men här var kunskapsnivån, servicen toppen. Och vi fick ett riktigt bra intryck av spp, vilket är väldigt viktigt när det är första kontakten på telefon. 4 av 5.


Så här ser deras kundtjänst sida ut


Andra bolaget Moderna Pensionsvalet.
Befintlig kund: Kötid behövde endast vänta 30 sekunder ! Påläst personal som gav oss korta men informativa svar som vi kände oss nöjda med. Ända nackdelen var att kvinnan vi pratade med frågade ganka snabbt om det var ngt mer annars önskade hon oss en trevlig dag. Så det blev lite stressigt på slutet men detta är väl antagligen för att de ska kunna hålla en väldigt låg kötid, vilket väger upp ordentligt för helhetsintrycket. 4 av 5.


Nykund: Kötiden imponerar igen 20 sekunders väntetid. Vi hade ngr frågor om deras avgifter, val av portfölj, och deras vad deras kunskap grunnar sig på. Fick precis som befintlig kund korta men informativa svar, vilket vi nöjde oss med då vi hade ganska enkla frågor och då känns för långa svar rätt långrandiga. 4 av 5.

Så här ser deras kundtjänst sida ut

Detta får räcka för denna gång, kommer visa fler av resultaten för andra bolag längre fram i bloggen. Men summan av kardemumman är att det inte alls är stor skillnad mellan en jätte aktör som SPP och en liten uppstickare som Moderna Pensionsvalet. 5 stjärnor till modernas kötid dock är det såklart lite lättare med tanke på att det skiljer sig säker avssevärt mellan mängden kunder. Men egneltigen ska ju inte det ha ngn betydelse då man alltid måste sätta kunden i fösta ledet och det gör man inte tycker jag om man måste vänta längre än ett par minuter."


Så med andra ord så kommer jag som det känns nu att med all säkerhet bli kund hos modernapensionsvalet.


I helgen kommer jag gå på två fetagsmässor, som jag ser fram emot och det föredraget jag var på på som jag skrev om förut va riktigt bra. Mer om detta längre fram då jag ska på middag nu och ligger lite efter i planeringen. Ha ne riktigt bra helg.






 
 
Ingen bild

Babek Chowdery

12 december 2011 18:23

Tack för detta har checkat in dem nu med. Ser enkelt och bra ut plus att de har faktiskt fått helt ok betyg från andra. Så jag har bestämt för att ge moderna pensionsvalet en chans ett år i alla fall.

Joakim Elkerman

13 december 2011 16:50

Va kul att du också gillar dem, lycka till med din pension.

 
Ingen bild

David Wikman

12 december 2011 18:24

Ok grymt bra info, alltid kul att veta sådant framförallt när det är ett företag som moderna pensionsvalet som ringt mig säkert 5 ggr. Men jag har aldrig haft tid. Nu har jag lite mer kött på benen i alla fall, tack

Joakim Elkerman

13 december 2011 16:47

Ingen fara kul att man kan hjälpa till, ha en bra tisdagskväll!

 
Ingen bild

Andreas Nilsson

12 december 2011 18:26

Korta kötider är enormt mycket värt för mig som tre barns far och firmaägare. Ska kolla in dessa tack för tipset!

 
Ingen bild

Jessica Loo

13 december 2011 16:39

Haft moderna pensionsvalet sen i somras finns inget större att klaga på, men jag är i naturen en människa som inte höjer företag till skyarna. Men gillar att de har en snabb service minded kundtjänst!

 
Ingen bild

Anna Wik

13 december 2011 16:42

Tag för din blogg riktigt intressant. Får höra från många håll och kanter om att moderna pensionsvalet är riktigt bra, kanske ska ge dem en chans eftersom mina pensionspengar har minskat i värde senaste 2 åren så känns inte som en höjdare just nu.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joakim Elkerman - 2 april 2012 12:55

Halloj igen, ville egentligen bara snabbt önska er en magisk vecka. Upptäckte precis i allt jobb från de feeds från spinglo jag hämtar hem att det är ju påsk denna vecka :-). Shit va snabbt tiden går alltså, men ha en riktigt bra vecka önskar jag til...

Av Joakim Elkerman - 29 mars 2012 12:30

    Hej igen alla glada kan nu berätta att en shoppingplattform från spinglo har precis släppts live. Och jag repeterar än en gång att för att bli medlem behöver ni ha en invite code som ni får nedan: http://www.spinglo.com/i/joakim.elkerman@g...

Av Joakim Elkerman - 28 februari 2012 09:30

http://www.spinglo.com/i/joakim.elkerman@gmail.com   Vill bara påminna er alla om att använd denna invitecode för att kunna registrera er inne på spinglo.  Har fått massa mail om att det inte går att regga sig, för att det behövs en invitecode ...

Av Joakim Elkerman - 15 februari 2012 11:42

Halloj alla glada, har precis varit på en konvent i en företagslokal som berättade om nya online media tjänster som vi kan förvänta oss här i Sverige de kommande åren. Blev riktigt imponerad av ett gäng tjänster men håller fortfarande spinglo väldigt...

Av Joakim Elkerman - 5 februari 2012 14:42

Halloj alla glada , hoppas ni haft en skön helg och en riktigt bra start på den stora vilodagen nämligen söndagen. Det händer grejer inne på spinglo som sagt. Rörligt material såsom youtube, och även feed sm inte är på ens egna modernsmål går att d...

Ovido - Quiz & Flashcards